قوانین و مقررات خرید اینترنتی بلیط قطار

 

 

  • درج اطلاعات مسافر :

کد ملی و تاریخ تولد و سایر اطلاعات درخواستی بلیط قطار باید به طور کامل و صحیح درج گردد .

مسافرانی که اطلاعات بلیط آنان با کارت شناسایی مطابقت نداشته باشد، بدون بلیط تلقی خواهند شد ، از پذیرش آنها جلوگیری و مسئولیت آن به عهده مسافر خواهد بود.

 

  • مسافرت با دو قطار در یک مسیر :

 در صورتی که مسافر بخواهد بلیط دو قطار متوالی را تهیه کند، باید حداقل ۳ ساعت بین زمان رسیدن قطار اول به مقصد و حرکت قطار دوم فاصله در نظر بگیرد. در غیر این صورت مسئولیت کنسل شدن بلیط دوم با مسافر است.و شامل قوانین پرداخت خسارت نخواهد شد.

همچنین در صورتی که مسافر بخواهد از وسیله نقلیه دیگری برای ادامه مسیر بعد از قطار استفاده نماید بایستی فاصله زمانی 4 ساعت از زمان رسیدن به مقصد و حرکت وسیله نقلیه دوم رعایت نماید( در اینگونه موارد مسافر برای اینکه از وسیله نقلیه دوم خود جا نماند باید فاصله ایستگاه قطار تا ترمینال وسیله نقلیه دوم و ساعات معطلی را در نظر گرفته و با توجه به آن بلیت دوم خود را صادر کند).

 

  • پذیرایی :

پذیرایی در برخی قطارهای ویژه، اختیاری و با درخواست مسافر هنگام تهیه‌ی بلیط انجام می شود و هزینه‌ی آن به بهای بلیط اضافه می‌گردد. مسافر می‌تواند تنها تا 24 ساعت قبل از حرکت، ‌رزرو بلیط با امکان خرید غذا را انجام دهد.

 

 

  • سهمیه مخصوص خواهران و برادران و خانواده یا عادی :

مسافر موظف است در هنگام خرید بلیت مطابق با جنسیت خود کوپه را انتخاب نماید . در غیر اینصورت نمی تواند در قطار مدعی تغییر جای خود توسط رئیس قطار باشد .

سهمیه های مربوطه عبارتند از :

           الف – سهمیه عادی: قابل دسترس برای کلیه مسافرین اعم از زن ، مرد و خانواده می باشد.

           ب – سهمیه ویژه خواهران: این سهمیه ویژه‌ی خانم‌هایی است که تنها مسافرت می‌کنند. همچنین مسافران می توانند برای فرزندان پسرِ کمتر از 6 سال از این سهمیه استفاده نمایند.

           ج – سهمیه ویژه برادران: ویژه‌ی آقایانی که تنها مسافرت می‌کنند.

 

  • بلیت نیم بها :

بلیت برای مسافر زیر دوازده سال نیم بها می باشد .

 

  • بلیت نوزادان :

 قیمت بلیط نوزادان تا 2 سالگی، معادل 10درصد از بهای کل بلیط (معادل بهای بیمه‌ی مسافر) است. همچنین در این شرایط صندلی به نوزاد تعلق نمی‌گیرد. در صورتی که مسافر بخواهد برای نوزاد خود صندلی بگیرد، بلیط نوزاد نیم‌بها محاسبه می‌شود.

 

  • حمل خودرو :

الف – مسافران می‌توانند بلیط این واگن‌ها را با روشی مشابه بلیط قطارهای مسافری از طریق شبکه‌ی رایانه‌ای فروش بلیط تهیه کنند.

لازم به ذکر است خودروهای شاسی بلند با ارتفاع بیش از 158 و اکسل پهن با عرض بیش از 180 سانتیمتر قابل حمل نیستند.

 ب  – اطلاعات مورد نیاز حمل خودرو با قطار شامل تاریخ و ساعت حرکت، شرایط تحویل خودرو و… برروی برگه بلیط درج می‌شود.

ج –. پذیرش خودروهای خاموش ، معیوب و تصادفی امکان‌پذیر نیست.

د – خودرو هنگام تحویل به انبار باید دارای موجودی بنزین مطابق با حداکثر یک‌چهارم ظرفیت باک خودرو باشد. .

ه – از پذیرش هرگونه وسایل و لوازم اضافی (غیر از جک و زاپاس) در داخل خودرو خودداری می‌شود و هیچگونه ادعایی در این خصوص در هنگام تحویل خودرو به مالک پذیرفته نمی‌شود.

 

 

  • دربست کردن کوپه :
  •  الف – هنگام خرید کوپه دربست، بهای تمام‌شده‌ی صندلی‌های خالی با کسر هزینه‌ی خدمات ایستگاهی و پذیرایی از بهای تعرفه بزرگسال محاسبه می شود و با عنوان تعرفه کسر کوپه صادر می شود .
  • ب – برای دربست کردن کوپه بایستی هنگام انتخاب مسیر و جستجو تیک کوپه دربست را انتخاب شود و فرآیند خرید تکمیل گردد.
  • ج – هنگام دربست کردن کوپه درصورتی‌که تعداد مسافران کمتر از تعداد صندلی‌های کوپه باشد، بایستی پس از انتخاب گزینه‌ی دربست‌کردن کوپه تعداد واقعی مسافران بزرگسال و کودک را در قسمت مربوطه وارد کنید. بهای تمام‌شده‌ی صندلی‌های خالی با کسر هزینه‌ی خدمات ایستگاهی و پذیرایی به صورت خودکار محاسبه می شود.
  • د – در قطارهای سالنی امکان انتخاب گزینه کوپه‌‌ی دربست وجود ندارد.
  • ه – مسافر می‌تواند بعد از دربست‌کردن کوپه فقط یک نفر مسافر اضافی را بدون بلیط با خود به قطار ببرد . این مسافر حق درخواست جا خارج از همان کوپه را ندارد , قبض این مسافر مطابق استحقاق او توسط رئیس قطار صادر می‌شود.
  •  

 تأخیر حرکت قطار از مبدأ: تأخیر در شروع حرکت قطارهایی که مسافران آن از باجه کنترل بلیت عبور و در سکو یا داخل قطار قرار گرفته اند جزو تأخیر نهایی آنها در مقصد محاسبه و مورد ملاک برای پرداخت خسارت قرار می‌گیرد.

 تاخیر بیش از حد مقرر قطار در رسیدن به مقصد: اگر تاخیر ناشی از حوادث طبیعی نباشد و ناشی از قصور راه‌آهن یا شرکتی که حمل مسافر را بعهده دارد باشد در صورت تاخیر بیش از حد مجاز (طبق جدول مندرج در همین سایت) به مسافر 50 درصد بهای بلیت، بعد از کسر خدمات (خدمات ایستگاهی و پذیرایی) حداکثر تا یک‌ماه پس از تاریخ حرکت پرداخت می‌شود. ضمناً در صورت گذشتن از وعده غذایی (صبحانه: 8صبح، نهار: 13ظهر، شام: 8شب) یک وعده پذیرایی رایگان نیز انجام می‌شود.

 تاخیر قطار که منجر به جا ماندن مسافر از قطار بعدی شود: در صورت تأخیر بیش از زمان معین که منجر به جاماندن مسافر از قطار بعدی شود، چنانچه فاصله بین ورود قطار قبلی و حرکت قطار بعدی بیش از 3 ساعت باشد و همچنین هر دو بلیت به نام مسافر باشد، وجه کامل بلیت قطار بعدی پرداخت یا مسافر با قطارهای بعدی اعزام می شود. چنانچه این تأخیر منجر به اقامت در شب شود، هزینه اقامت و غذا به عهده شرکت رجا می باشد. در صورت اعزام با قطار درجه‌ پایین‌تر مابه التفاوت بلیت به مسافر پرداخت می‌شود و در صورت اعزام با قطار درجه‌ بالاتر، مابه التفاوت از وی دریافت نمی‌شود.

 تأخیر قطار و جاماندن مسافر از سایر وسائل (کشتی، هواپیما و اتوبوس): چنانچه تأخیر بیش از 3ساعت بوده و ناشی از حوادث طبیعی نباشد و طبق برنامه فاصله بین رسیدن قطار و حرکت وسیله‌ی بعدی، بیش از 4 ساعت بوده و هر دو بلیت به نام مسافر باشد، با ارائه‌ی مدرک لازم به مدیریت بازاریابی و فروش شرکت رجا، اقدام لازم برای پرداخت خسارت استرداد بلیت و سایر وسائل مسافرتی انجام می‌شود.

 انصراف مسافر قبل از شروع سفر به علت تأخیر حرکت قطار در مبادی حرکت: در صورت تأیید تأخیر بیش از یک‌ساعت و اطلاع‌رسانی به مسافران با شرط باز بودن باجه فروش بلیت ایستگاه و عدم استفاده شدن بلیت تا قبل از حرکت قطار، وجه کامل بلیت در همان‌روز و در ایستگاه مبدأ پرداخت می‌شود.

ابطال بلیت: حداکثر تا یک‌ساعت پس از صدور بلیت به شرط عدم حرکت قطار، باز بودن مرکز فروش، ابطال بلیت فقط در همان مرکز صادر کننده با پرداخت وجه کامل آن امکان‌پذیر است. مقررات ابطال برای بلیتهای اینترنتی و خریداری شده ازکیوسک وجودندارد و این دسته از بلیتها فقط طبق قوانین استرداد می توان مسترد نمود.

 لغو برنامه حرکت قطار: وجه کامل بلیت، تا یک‌ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه‌ی مراکز فروش به مسافر پرداخت می‌شود یا می‌تواند با اولویت، بلیت برای قطارهای بعدی تهیه کند.

 لغو برنامه رفت قطار برای دارندگان بلیت رفت و برگشت: چنانچه بلیت رفت و برگشت یکسان و همنام باشد، وجه کامل بلیت رفت حداکثر تا یک‌ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش به مسافر پرداخت می‌شود و یا در صدور بلیت قطارهای بعدی اولویت خواهد داشت. در صورت تمایل مسافر، وجه کامل بلیت برگشت نیز پرداخت می‌شود. حداکثر زمان استرداد بلیت برگشت 3 ساعت قبل از حرکت قطار می‌باشد.

 لغو حرکت قطار در حین سفر و بازگشت مسافران به ایستگاه مبدأ: چنانچه بلیت به نام مسافر باشد، وجه کامل آن حداکثر تا یک‌ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه مراکز فروش پرداخت می‌شود.

 لغو حرکت قطار در حین سفر و اعزام مسافران به مقصد با سایر وسائل نقلیه: چنانچه توقف ناشی از حوادث طبیعی نبوده و رسیدن مسافران به مقصد با تأخیری بیش از زمان معین انجام شود، 50درصد بهای بلیت بعد از کسر خدمات (هزینه پذیرایی و خدمات ایستگاهی) حداکثر تا یک‌ماه پس از تاریخ حرکت پرداخت می‌شود.

 از کار افتادن کامل تهویه: در صورتی که بلیت به نام مسافر باشد، 50 درصد بهای بلیت بعد از کسر خدمات هزینه پذیرایی و خدمات ایستگاهی به مسافر حداکثر تا یک‌ماه پس از تاریخ حرکت تحت شرایطی پرداخت می‌شود.

 تغییر اجباری جای مسافر به دلیل انفصال واگن در میان راه: در صورتی که بلیت به نام مسافر باشد، چنانچه به کوپه‌ای با درجه مشابه مندرج در بلیت انتقال یابد 50 درصد بهای بلیت بعد از کسر خدمات هزینه پذیرایی و خدمات ایستگاهی و در صورت انتقال به کوپه‌ای با درجه پایین‌تر یا رستوران و غیره، 100درصد بهای پایه بلیت پس از کسر خدمات هزینه پذیرایی و خدمات ایستگاهی به مسافر حداکثر تا یک‌ماه پس از تاریخ حرکت پرداخت می‌شود.


 صدور بلیت برای کودک: برای کودکان 2 تا 12سال تمام، با ارائه‌ی شناسنامه در مراکز فروش و یا به صورت اینترنتی، بلیت نیم بها صادر می شود.

 صدور بلیت برای طفل: برای کودکان زیر2 سال بدون اختصاص جا،با پرداخت 10 درصد بهای بلیت، بلیت طفل صادر می‌شود. درصورت تقاضای جا برای اطفال زیر دو سال، بلیت نیم بها برای استفاده در کوپه والدین صادر خواهد شد.


 ابطال و استرداد بلیت در مراکز فروش: بلیت تا یک‌ساعت پس از صدور، به شرط عدم حرکت قطار و بازبودن مراکز فروش، در مرکز صادر کننده‌ی بلیت با پرداخت کامل بهای آن به مسافر قابل ابطال می‌باشد.
 بلیت قطارهای مسافری درکلیه‌ی مراکز فروش رایانه‌ای بلیت (در ساعات کاری نمایندگی‌های فروش) با ارائه‌ی کارت شناسایی طبق مقررات زیر، قابل استرداد می‌باشد و نیازی به مراجعه به مرکز خرید بلیت نیست.

 قوانین پرداخت بهای بلیت پس از استرداد: تا ساعت 12 روز قبل از حرکت قطار، 90 درصد بهای بلیت پرداخت می‌شود.
از ساعت 12 روز قبل از حرکت تا 3 ساعت پیش از حرکت قطار، 70 درصد بهای بلیت پرداخت می‌شود.
از 3 ساعت مانده به حرکت تا لحظه‌ی حرکت قطار50 درصد بهای بلیت پرداخت می‌شود.
 استرداد بلیت پس از حرکت قطار امکان‌پذیر نمی‌باشد.


 خدمات ویژه خانواده شهدا و جانبازان: صدور بلیت نیم‌بها برای جانبازان عزیز و خانواده‌های معظم شاهد (با ارائه اصل کارت شناسایی معتبربنیاد مربوط) بصورت رفت و برگشت در کلیه مراکز فروش امکان‌پذیر است. ضمنا همراه داشتن کارت کامپیوتری مربوطه در حین سفر جهت کنترلهای مربوطه الزامی است.
چنانچه حسب تشخیص بنیاد، حضور یک نفر همراه با جانباز الزامی باشد، با ارائه معرفی‌نامه از بنیاد، بلیت فرد همراه نیز نیم بها صادر می شود.

 اولویت خانواده محترم شهدا و جانبازان: برای ارج نهادن به مقام والای شهدا وخانواده محترم ایشان و جانبازان عزیز دفاع مقدس در هنگام مراجعه برای تهیه بلیت به باجه‌های لیست انتظار ایستگاه‌ها، این عزیزان در اولویت قرار داده می‌شوند.


 خدمات ویژه معلولان: باجه خدمات امداد در ایستگاه راه‌آهن، آماده ی خدمات‌دهی به جانبازان، معلولان و افراد نیازمند به خدمات پزشکی می‌باشد.
برای تردد ویلچرها در ایستگاههای اصلی، آسانسور و سطح شیب دار تعبیه شده است.
در قطار ویلچر برای افراد نیازمند موجود می‌باشد.


 چند یادآوری 

 

– در رزرو قطارهای رجا بهمراه هتل، نوع اتاق و مدت اقامت می بایست بطور دقیق برای هر بلیت انتخاب گردد. 

قوانین و مقررات سفر با قطار :

 

 

– برای پذیرش مسافر در هتل، همراه داشتن اصل کارت ملی و شناسنامه الزامی است و ملاک احراز زوجیت مطابق قوانین هتل‌های ایران، تنها ذکر نام همسر در شناسنامه‌ها می‌باشد. در غیر اینصورت هتل از ورود مهمان جلوگیری خواهد کرد و مطابق قانون کنسلی هتل مربوطه، عمل می‌گردد.

 

– پذیرایی در برخی قطارهای ویژه، اختیاری و با درخواست مسافر انجام می‌شود. لذا هنگام تهیه بلیت و در صورت تمایل به پذیرایی در قطار با پرداخت هزینه مربوطه بلیت خود را دریافت نمایند.

 

– پرداخت خسارت، با ارائه‌ی اصل شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر به همراه یک برگ کپی آن و بلیت تا یک‌ماه پس از تاریخ حرکت در کلیه‌ی مراکز فروش بلیت امکان‌پذیر است.

 

– درصورت مشاهده‌ی افراد بدون بلیت در قطارهای عادی و سریع، رئیس قطار موظف است بهای کامل بلیت را از مسافر با صدور قبض مربوط و ارایه آن به مسافر، دریافت کند. درقطار اکسپرس 50 درصد بیش از بهای بلیت اخذ خواهد شد.

 – درصورت عدم خرید بلیت توسط خانواده محترم شاهد یا شخص جانباز در قطار، رئیس قطار موظف است بهای کامل بلیت را از مسافر با صدور قبض مربوط و ارایه آن به مسافر، دریافت کند. درقطار اکسپرس نیز 50 درصد افزایش بهای بلیت اخذ نخواهد شد.

– درصورت خرید بلیت نیم بهاء (خانواده محترم شاهد، شخص جانباز و خردسال) و عدم حضور مسافر در قطار، رئیس قطار موظف است مابه التفاوت بهای بلیت را تا تمام بهاء از مسافر با صدور قبض مربوط و ارایه آن به مسافر، دریافت کند.

– صدور قبض در قطار برای مسافر بدون بلیت، به منزله‌ی تأمین جا برای وی نمی‌باشد.