نکات مهم کنسل شدن هواپیما

تصور کنید که در فرودگاه نشسته اید و در انتظار رسیدن زمان پرواز خود هستید و به تابلو نگاه می کنید و کلمات کنسل شدن هواپیما یا به تعویق افتادن پرواز را می بینید. در این شرایط چه می کنید؟

اولین کاری که باید هنگام تاخیر پرواز انجام دهید این است که مشخص کنید آیا واجد شرایط دریافت غرامت هستید یا خیر.

ما در پیک خورشید همراه شما هستیم و آماده هستیم تا تمام نکات ظریف را در این باره به شما بگوییم. پس توصیه می کنیم نگران نباشید.

لغو پرواز

وقتی پرواز بدون مشکل پیش می رود و مسافران از آن رضایت دارند، سفر فوق العاده ای است و اگر مشکلی رخ دهد، در واقع یک ماجراجویی است. یکی از رایج ترین اتفاقات ناگواری که ممکن است برای شما اتفاق بیفتد، لغو یا تاخیر پرواز است.

داده ها نشان می دهد، تنها در ماه گذشته حدود ۶۵۰۰۰ پرواز  در جهان لغو شد که معادل ۱.۵  الی ۲ درصد از کل پروازها است. تاخیر در پرواز یا کنسل شدن هواپیما  هنوز هم غم انگیز است.

در صورت کنسل شدن بلیط هواپیما چه انتظاری از شرکت دارید؟

اگر پرواز لغو یا به تعویق افتاد، دو هفته قبل از حرکت نامه ای با تمام جزئیات دریافت خواهید کرد که ممکن است نشان دهنده موارد زیر باشد:

  • بازپرداخت تمام مبلغ پرداخته شده ظرف هفت روز
  • انتخاب پرواز جایگزین به صورت رایگان

اگر کمتر از ۱۴ روز قبل از پرواز در مورد لغو پرواز بین المللی به شما هشدار داده شد، می توانید روی غرامت حساب کنید. البته باید از قوانین آن به صورت کامل آگاه باشید تا دچار اشتباه نشوید. در زیر میزان غرامتی را که برای پرواز های بین المللی می توانید دریافت کنید را می بینید:

  • ۲۵۰ یورو برای سفرهایی با برد تا ۱.۵ هزار کیلومتر
  • ۴۰۰ یورو برای سفرهایی با برد ۱.۵ تا ۳.۵ هزار کیلومتر
  • ۶۰۰ یورو برای سفرهایی با برد ۳.۵ هزار کیلومتر

میزان پرداخت به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان غرامت در صورت کنسل شدن بلیط هواپیما از دو عامل محاسبه می شود:

  • هنگامی که در مورد لغو پرواز به شما هشدار داده شد ( حداقل ۷ روز و حداکثر ۱۴ روز)
  • چه مسیر جایگزینی به شما پیشنهاد شده است (چقدر دیر به مقصد رسیده اید)
  • فاصله پرواز (مبدا تا رسیدن به مقصد نهایی)

اگر پرواز شما لغو شد، شرکت هواپیمایی باید یک مسیر جایگزین به شما پیشنهاد دهد. اگر بتوانید ظرف ۲ تا ۴ ساعت پس از ورود برنامه ریزی شده پرواز لغو شده به مقصد خود تحویل بگیرید، میزان غرامت ممکن است ۵۰٪ کاهش یابد.

اگر پروازی به شما ارائه شود که با تأخیر کمتر از دو ساعت به مقصد شما می رسد، به طور کلی شرکت هواپیمایی را از پرداخت غرامت معاف می کند.

در بیشتر موارد، در هنگام تاخیر پرواز آژانس هواپیمایی به ندرت می تواند در همان روز یا چند ساعت بعد آن، یک پرواز جایگزین بدهد. معمولا یک روز بعد آژانس هواپیمایی برای شما یک پرواز جایگزین ارائه می دهد.

بنابراین، در ۹۹٪ موارد، می توانید روی مبالغ کامل غرامت  حساب کنید که در جدول بالا نشان داده شده است. همچنین اگر روز بعد پرواز جایگزین انجام شود، باید هزینه اقامت در هتل و حمل و نقل در هر دو جهت را بپردازید.

در صورت لغو پرواز چه کاری باید انجام دهم؟

اول از همه، بهتر است که به میز اطلاعات یا در صورت امکان به شرکت هواپیمایی یا اپراتور تور مراجعه کنیم. آنها به شما می گویند که چرا پرواز به تعویق افتاد یا لغو شد و یک برنامه اقدام پیشنهاد می کنند. اگر کسی کمک نکرد، با مرکز تماس شرکت هواپیمایی تماس بگیرید.

مسافر هنگام ورود باید با نماینده شرکت هواپیمایی تماس بگیرد. اگر ارتباط بین آنها قطع شود، باید با دفتر فروش بلیط تماس بگیرید یا با مرکز شرکت هواپیمایی تماس بگیرید تا بلیط هواپیما را به مقصد نهایی دوباره صادر کنند.

بازپرداخت بلیط

نکته اصلی که باید به خاطر داشته باشید این است که پول بلیط هواپیما به شما بازگردانده می شود، اما با در نظر گرفتن نکات خاصی.

پروازهای چارتر (از نظر کنسل شدن هواپیما) هیچ تفاوتی با پروازهای معمولی ندارند. شما همچنین مستحق دریافت غرامت برای پروازهای چارتر هستید.

اگر کلاس پرواز کاهش یابد، در طی هفت روز باید به مسافر تفاوت پرداخت شود: ۳۰٪ برای پروازهایی با برد حداکثر ۱.۵ هزار کیلومتر، ۵۰٪ برای پروازهایی با برد ۱.۵ تا ۳.۵ هزار کیلومتر، ۷۵٪  برای پروازهایی با برد بلندتر.

  جریمه کنسلی هواپیما

در صورت لغو یا تأخیر پرواز چه کنیم؟

مسافر پرواز کنسل شده حق استرداد بلیط هواپیما خود را دارد که نتوانسته با آن پرواز کند. همچنین فرد حق دارد در صورت عدم زمان، برای بقیه پروازها نیز خسارت بخواهد. همچنین مسافران پرواز لغو شده در صورت امکان می تواند بلیط هواپیما رایگان از ایرلاین دریافت کنند.

اگر حداکثر دو هفته قبل از تاریخ پرواز از لغو پرواز مطلع شده اید، درخواست غرامت بی فایده است. اگر در فرودگاه هستید و پروازتان لغو شده است، بسته به اینکه مسافر ترانزیت هستید یا نه، ترتیب اقدامات متفاوت است.

برای مسافران غیر ترانزیت، باید فوراً به میز پذیرش مراجعه کنید و دلایل کنسل شدن هواپیما و زمان پرواز بعدی را جویا شوید و ببینید آیا ایرلاین به شما هتل می دهد یا خیر. شما باید فوراً برای پرواز بعدی دوباره چک‌این کنید یا بلیط هواپیما را لغو کنید.

اگر بار خود را قبلا تحویل داده باشید، یا از پرواز خارج شده و به شما تحویل داده شده باشد، دوباره چک می شود. شما ممکن است کوپن غذای رایگان دریافت کنید. اگر نه، می توانید تمام رسیدها را نگه دارید و مطالبه غرامت کنید.

برای مسافران ترانزیت کمی پیچیده تر است. مشکل اصلی یافتن نماینده شرکت هواپیمایی است که در صورت لغو قطعی پرواز همیشه در نزدیکی شما باشد.

می‌تواند پشت باجه، در خروجی یا در سالنی که متعلق به شرکت شما است، قرار گیرد. اگر نمی توانید نماینده ای را پیدا کنید، لطفاً با امنیت تماس بگیرید، که به شما در یافتن نماینده کمک می کند.

برای ثبت نام مجدد برای پرواز دیگر، اطلاعات بیشتر در مورد هتل و غذا و آنچه برای صدور مجدد بلیط هواپیما نیاز دارید، به نماینده نیاز دارید. اگر در گذرگاه ویزا ندارید، در صورت انتظار طولانی برای پرواز بعدی، بدانید که برای خروج از شهر چه چیزی لازم است.

همچنین از نماینده شرکت هواپیمایی بخواهید گواهی لغو پرواز را برای شما صادر کند که در آن تاریخ و ساعت پرواز مشخص شود. در صورت بروز اختلاف با بازپرداخت می تواند مفید باشد.