قوانین و مقررات خرید اینترنتی بلیط قطار
کد ملی و تاریخ تولد و سایر اطلاعات درخواستی بلیط قطار باید به طور کامل و صحیح درج گردد .
مسافرانی که اطلاعات بلیط آنان با کارت شناسایی مطابقت نداشته باشد، بدون بلیط تلقی خواهند شد ، از پذیرش آنها جلوگیری و مسئولیت آن به عهده مسافر خواهد بود.
در صورتی که مسافر بخواهد بلیط دو قطار متوالی را تهیه کند، باید حداقل ۳ ساعت بین زمان رسیدن قطار اول به مقصد و حرکت قطار دوم فاصله در نظر بگیرد. در غیر این صورت مسئولیت کنسل شدن بلیط دوم با مسافر است.و شامل قوانین پرداخت خسارت نخواهد شد.
همچنین در صورتی که مسافر بخواهد از وسیله نقلیه دیگری برای ادامه مسیر بعد از قطار استفاده نماید بایستی فاصله زمانی 4 ساعت از زمان رسیدن به مقصد و حرکت وسیله نقلیه دوم رعایت نماید( در اينگونه موارد مسافر براي اينكه از وسيله نقليه دوم خود جا نماند بايد فاصله ايستگاه قطار تا ترمينال وسيله نقليه دوم و ساعات معطلی را در نظر گرفته و با توجه به آن بليت دوم خود را صادر كند).
پذيرايي در برخي قطارهاي ويژه، اختياري و با درخواست مسافر هنگام تهيهی بلیط انجام می شود و هزینهی آن به بهای بلیط اضافه میگردد. مسافر میتواند تنها تا 24 ساعت قبل از حركت، رزرو بلیط با امكان خريد غذا را انجام دهد.
مسافر موظف است در هنگام خريد بليت مطابق با جنسيت خود كوپه را انتخاب نمايد . در غير اينصورت نمي تواند در قطار مدعي تغيير جاي خود توسط رئيس قطار باشد .
سهميه هاي مربوطه عبارتند از :
الف - سهمیه عادی: قابل دسترس برای کلیه مسافرین اعم از زن ، مرد و خانواده می باشد.
ب - سهمیه ویژه خواهران: این سهمیه ویژهی خانمهایی است که تنها مسافرت میکنند. همچنین مسافران می توانند برای فرزندان پسرِ کمتر از 6 سال از این سهمیه استفاده نمایند.
ج - سهمیه ویژه برادران: ویژهی آقایانی که تنها مسافرت میکنند.
بليت براي مسافر زير دوازده سال نيم بها مي باشد .
قیمت بلیط نوزادان تا 2 سالگی، معادل 10درصد از بهای کل بلیط (معادل بهای بیمهی مسافر) است. همچنین در این شرایط صندلی به نوزاد تعلق نمیگیرد. در صورتی که مسافر بخواهد برای نوزاد خود صندلی بگیرد، بلیط نوزاد نیمبها محاسبه میشود.
الف - مسافران میتوانند بلیط این واگنها را با روشی مشابه بلیط قطارهای مسافری از طریق شبكهی رایانهای فروش بلیط تهیه کنند.
لازم به ذكر است خودروهاي شاسي بلند با ارتفاع بيش از 158 و اكسل پهن با عرض بيش از 180 سانتيمتر قابل حمل نيستند.
ب - اطلاعات مورد نياز حمل خودرو با قطار شامل تاريخ و ساعت حركت، شرايط تحويل خودرو و... برروي برگه بلیط درج میشود.
ج -. پذيرش خودروهاي خاموش ، معيوب و تصادفي امكانپذير نیست.
د - خودرو هنگام تحویل به انبار باید دارای موجودی بنزین مطابق با حداكثر یكچهارم ظرفیت باك خودرو باشد. .
ه - از پذيرش هرگونه وسایل و لوازم اضافي (غير از جك و زاپاس) در داخل خودرو خودداري ميشود و هيچگونه ادعايي در اين خصوص در هنگام تحويل خودرو به مالك پذيرفته نميشود.
تأخير حركت قطار از مبدأ: تأخير در شروع حركت قطارهايي كه مسافران آن از باجه كنترل بليت عبور و در سكو يا داخل قطار قرار گرفته اند جزو تأخير نهايي آنها در مقصد محاسبه و مورد ملاك براي پرداخت خسارت قرار ميگيرد.
تاخير بيش از حد مقرر قطار در رسيدن به مقصد: اگر تاخير ناشي از حوادث طبيعي نباشد و ناشي از قصور راهآهن يا شركتي كه حمل مسافر را بعهده دارد باشد در صورت تاخير بيش از حد مجاز (طبق جدول مندرج در همين سايت) به مسافر 50 درصد بهاي بليت، بعد از كسر خدمات (خدمات ايستگاهي و پذيرايي) حداكثر تا يكماه پس از تاريخ حركت پرداخت ميشود. ضمناً در صورت گذشتن از وعده غذايي (صبحانه: 8صبح، نهار: 13ظهر، شام: 8شب) يك وعده پذيرايي رايگان نيز انجام ميشود.
تاخير قطار كه منجر به جا ماندن مسافر از قطار بعدي شود: در صورت تأخير بيش از زمان معين كه منجر به جاماندن مسافر از قطار بعدي شود، چنانچه فاصله بين ورود قطار قبلي و حركت قطار بعدي بيش از 3 ساعت باشد و همچنين هر دو بليت به نام مسافر باشد، وجه كامل بليت قطار بعدي پرداخت يا مسافر با قطارهاي بعدي اعزام مي شود. چنانچه اين تأخير منجر به اقامت در شب شود، هزينه اقامت و غذا به عهده شركت رجا مي باشد. در صورت اعزام با قطار درجه پايينتر مابه التفاوت بليت به مسافر پرداخت ميشود و در صورت اعزام با قطار درجه بالاتر، مابه التفاوت از وي دريافت نميشود.
تأخير قطار و جاماندن مسافر از ساير وسائل (كشتي، هواپيما و اتوبوس): چنانچه تأخير بيش از 3ساعت بوده و ناشي از حوادث طبيعي نباشد و طبق برنامه فاصله بين رسيدن قطار و حركت وسيلهي بعدي، بيش از 4 ساعت بوده و هر دو بليت به نام مسافر باشد، با ارائهي مدرك لازم به مديريت بازاريابي و فروش شركت رجا، اقدام لازم براي پرداخت خسارت استرداد بليت و ساير وسائل مسافرتي انجام ميشود.
انصراف مسافر قبل از شروع سفر به علت تأخير حركت قطار در مبادي حركت: در صورت تأييد تأخير بيش از يكساعت و اطلاعرساني به مسافران با شرط باز بودن باجه فروش بليت ايستگاه و عدم استفاده شدن بليت تا قبل از حركت قطار، وجه كامل بليت در همانروز و در ايستگاه مبدأ پرداخت ميشود.
ابطال بليت: حداكثر تا يكساعت پس از صدور بليت به شرط عدم حركت قطار، باز بودن مركز فروش، ابطال بليت فقط در همان مركز صادر كننده با پرداخت وجه كامل آن امكانپذير است. مقررات ابطال براي بليتهاي اينترنتي و خريداري شده ازكيوسك وجودندارد و اين دسته از بليتها فقط طبق قوانين استرداد مي توان مسترد نمود.
لغو برنامه حركت قطار: وجه كامل بليت، تا يكماه پس از تاريخ حركت در كليهي مراكز فروش به مسافر پرداخت ميشود يا ميتواند با اولويت، بليت براي قطارهاي بعدي تهيه كند.
لغو برنامه رفت قطار براي دارندگان بليت رفت و برگشت: چنانچه بليت رفت و برگشت يكسان و همنام باشد، وجه كامل بليت رفت حداكثر تا يكماه پس از تاريخ حركت در كليه مراكز فروش به مسافر پرداخت ميشود و يا در صدور بليت قطارهاي بعدي اولويت خواهد داشت. در صورت تمايل مسافر، وجه كامل بليت برگشت نيز پرداخت ميشود. حداكثر زمان استرداد بليت برگشت 3 ساعت قبل از حركت قطار ميباشد.
لغو حركت قطار در حين سفر و بازگشت مسافران به ايستگاه مبدأ: چنانچه بليت به نام مسافر باشد، وجه كامل آن حداكثر تا يكماه پس از تاريخ حركت در كليه مراكز فروش پرداخت ميشود.
لغو حركت قطار در حين سفر و اعزام مسافران به مقصد با ساير وسائل نقليه: چنانچه توقف ناشي از حوادث طبيعي نبوده و رسيدن مسافران به مقصد با تأخيري بيش از زمان معين انجام شود، 50درصد بهاي بليت بعد از كسر خدمات (هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي) حداكثر تا يكماه پس از تاريخ حركت پرداخت ميشود.
از كار افتادن كامل تهويه: در صورتي كه بليت به نام مسافر باشد، 50 درصد بهاي بليت بعد از كسر خدمات هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي به مسافر حداكثر تا يكماه پس از تاريخ حركت تحت شرايطي پرداخت ميشود.
تغيير اجباري جاي مسافر به دليل انفصال واگن در ميان راه: در صورتي كه بليت به نام مسافر باشد، چنانچه به كوپهاي با درجه مشابه مندرج در بليت انتقال يابد 50 درصد بهاي بليت بعد از كسر خدمات هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي و در صورت انتقال به كوپهاي با درجه پايينتر يا رستوران و غيره، 100درصد بهاي پايه بليت پس از كسر خدمات هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي به مسافر حداكثر تا يكماه پس از تاريخ حركت پرداخت ميشود.
صدور بليت براي كودك: براي كودكان 2 تا 12سال تمام، با ارائهي شناسنامه در مراكز فروش و يا به صورت اينترنتي، بليت نيم بها صادر مي شود.
صدور بليت براي طفل: براي كودكان زير2 سال بدون اختصاص جا،با پرداخت 10 درصد بهاي بليت، بليت طفل صادر ميشود. درصورت تقاضاي جا براي اطفال زير دو سال، بليت نيم بها براي استفاده در كوپه والدين صادر خواهد شد.
ابطال و استرداد بليت در مراكز فروش: بليت تا يكساعت پس از صدور، به شرط عدم حركت قطار و بازبودن مراكز فروش، در مركز صادر كنندهي بليت با پرداخت كامل بهاي آن به مسافر قابل ابطال ميباشد.
بليت قطارهاي مسافري دركليهي مراكز فروش رايانهاي بليت (در ساعات كاري نمايندگيهاي فروش) با ارائهي كارت شناسايي طبق مقررات زير، قابل استرداد ميباشد و نيازي به مراجعه به مركز خريد بليت نيست.
قوانين پرداخت بهاي بليت پس از استرداد: تا ساعت 12 روز قبل از حركت قطار، 90 درصد بهاي بليت پرداخت ميشود.
از ساعت 12 روز قبل از حركت تا 3 ساعت پيش از حركت قطار، 70 درصد بهاي بليت پرداخت ميشود.
از 3 ساعت مانده به حركت تا لحظهي حركت قطار50 درصد بهاي بليت پرداخت ميشود.
استرداد بليت پس از حركت قطار امكانپذير نميباشد.
خدمات ويژه خانواده شهدا و جانبازان: صدور بليت نيمبها براي جانبازان عزيز و خانوادههاي معظم شاهد (با ارائه اصل كارت شناسايي معتبربنياد مربوط) بصورت رفت و برگشت در كليه مراكز فروش امكانپذير است. ضمنا همراه داشتن كارت كامپيوتري مربوطه در حين سفر جهت كنترلهاي مربوطه الزامي است.
چنانچه حسب تشخيص بنياد، حضور يك نفر همراه با جانباز الزامي باشد، با ارائه معرفينامه از بنياد، بليت فرد همراه نيز نيم بها صادر مي شود.
اولويت خانواده محترم شهدا و جانبازان: براي ارج نهادن به مقام والاي شهدا وخانواده محترم ايشان و جانبازان عزيز دفاع مقدس در هنگام مراجعه براي تهيه بليت به باجههاي ليست انتظار ايستگاهها، اين عزيزان در اولويت قرار داده ميشوند.
خدمات ويژه معلولان: باجه خدمات امداد در ايستگاه راهآهن، آماده ي خدماتدهي به جانبازان، معلولان و افراد نيازمند به خدمات پزشكي ميباشد.
براي تردد ويلچرها در ايستگاههاي اصلي، آسانسور و سطح شيب دار تعبيه شده است.
در قطار ويلچر براي افراد نيازمند موجود ميباشد.
- در رزرو قطارهاي رجا بهمراه هتل، نوع اتاق و مدت اقامت مي بايست بطور دقيق براي هر بليت انتخاب گردد.
قوانین و مقررات سفر با قطار :
- براي پذيرش مسافر در هتل، همراه داشتن اصل كارت ملي و شناسنامه الزامي است و ملاك احراز زوجيت مطابق قوانين هتلهاي ايران، تنها ذكر نام همسر در شناسنامهها ميباشد. در غير اينصورت هتل از ورود مهمان جلوگيري خواهد كرد و مطابق قانون كنسلي هتل مربوطه، عمل ميگردد.
- پذيرايي در برخي قطارهاي ويژه، اختياري و با درخواست مسافر انجام ميشود. لذا هنگام تهيه بليت و در صورت تمايل به پذيرايي در قطار با پرداخت هزينه مربوطه بليت خود را دريافت نمايند.
- پرداخت خسارت، با ارائهي اصل شناسنامه يا كارت شناسايي معتبر به همراه يك برگ كپي آن و بليت تا يكماه پس از تاريخ حركت در كليهي مراكز فروش بليت امكانپذير است.
- درصورت مشاهدهي افراد بدون بليت در قطارهاي عادي و سريع، رئيس قطار موظف است بهاي كامل بليت را از مسافر با صدور قبض مربوط و ارايه آن به مسافر، دريافت كند. درقطار اكسپرس 50 درصد بيش از بهاي بليت اخذ خواهد شد.
- درصورت عدم خريد بليت توسط خانواده محترم شاهد يا شخص جانباز در قطار، رئيس قطار موظف است بهاي كامل بليت را از مسافر با صدور قبض مربوط و ارايه آن به مسافر، دريافت كند. درقطار اكسپرس نيز 50 درصد افزايش بهاي بليت اخذ نخواهد شد.
- درصورت خريد بليت نيم بهاء (خانواده محترم شاهد، شخص جانباز و خردسال) و عدم حضور مسافر در قطار، رئيس قطار موظف است مابه التفاوت بهاي بليت را تا تمام بهاء از مسافر با صدور قبض مربوط و ارايه آن به مسافر، دريافت كند.
- صدور قبض در قطار براي مسافر بدون بليت، به منزلهي تأمين جا براي وي نميباشد.